Terug

‘Met Het Faire Oosten probeer ik mensen te verleiden om duurzaam te winkelen.’

We spraken met Magali Heuberger, oprichter van Het Faire Oosten. Een razend populaire winkel in Amsterdam-Oost waar makers, kunstenaars en doeners elkaar treffen, online en in levenden lijve. Duurzaamheid, ambacht en creativiteit zijn belangrijke pijlers. Sinds kort ligt Pineut in de schappen. Now we’re talking.

Het Faire Oosten bestaat bijna vier jaar. Hoe begon jij met ondernemen?
‘Het Faire Oosten is ontstaan uit een gemis. Een gemis in zowel aanbod als wijze van presentatie. Ik vond dat lokale makers en fairtrade leveranciers onvoldoende ruimte kregen. Daarbij vind ik dat fast fashion en goedkope massaproductie écht niet langer kunnen. Niet voor de planeet, maar ook niet voor jezelf. Ik wilde ware ambachten en gezondere alternatieven op een aantrekkelijke manier gaan presenteren. Omdat ik geloof dat de wereld beter wordt als we met zijn allen op een andere manier consumeren; bewuster en nieuwsgierig naar innovatie en kwaliteit. Zo probeer ik mensen te verleiden om duurzaam te winkelen.’

Een mooie verleidingstactiek!
‘Het is een tactiek waarbij ik de kwaliteit en het innovatieve karakter van duurzaam consumeren benadruk. Daar horen lokale producten net zo goed bij als dat wat van ver komt. Zolang ze maar onder de juiste omstandigheden vervaardigd zijn. Het drieluik milieu, dier en mens moet kloppen, daar blijf ik streng in. Iedereen wil toch een gezonde omgeving en een fatsoenlijk loon? Met een fairtrade assortiment wil ik laten zien dat wij mensen echt niet zoveel van elkaar verschillen in onze wensen, ook al leven we aan de andere kant van de aardbol.’

Hoe kijk je terug op de afgelopen jaren?
‘Je blijft leren en ontwikkelen, en je stuurt telkens een beetje bij. Het liefst maak je beginnersfouten maar één keer, haha. Wat zo leuk is aan Het Faire Oosten en wat zoveel ruimte biedt, is dat ik me nauwelijks aan zogenaamde heilige retail-wetten houd. Ik kijk en ik voel rond. Daar pas ik mijn inkoop en presentatie op aan. Wat tof is, is dat wij ons niet op één specifieke doelgroep richten. Jong, oud, we hebben iedereen wel wat te bieden. Samen met mijn team doen we waar we zelf zin in hebben en waar we blij van worden. En dat werkt.’

En onze neuten, werken die ook?
‘Toen vorig jaar de feestdagen in aantocht waren, hadden we behoefte aan een nieuw en catchy cadeau. Pineut ziet er mooi uit en het spreekt tot de verbeelding. Onze eerste bestelling was binnen een paar dagen uitverkocht, alsof onze klanten erop zaten te wachten. Een goed voorbeeld van hoe vrolijkheid en creativiteit samen kunnen gaan met duurzaamheid. Het zijn stevige krachttermen, maar bij elkaar kloppen ze gewoon.’